Czym jest Voice over IP?

VoIP to skrótowiec od Voice Over Internet Protocol (protokół przesyłania głosu przez Internet), co oznacza przesyłanie głosu przez protokół internetowy. Jest to technologia umożliwiająca komunikację głosową i sesje multimedialne (np. wideo) w sieciach korzystających z protokołu internetowego (IP).

Pierwsi dostawcy usług Voice over IP oferowali rozwiązania, które kopiowały architekturę tradycyjnych sieci telefonicznych. Dostawcy drugiej i trzeciej generacji budują zamknięte sieci dla użytkowników prywatnych, oferując bezpłatne połączenia, albo całkowicie odchodzą od tradycyjnej architektury telefonicznej. Rozwiązania VoIP umożliwiają dynamiczną interakcję użytkownikom z dwóch dowolnych domen internetowych, gdy tylko któryś z nich zechce nawiązać połączenie. Aby nawiązywać połączenia VoIP, użytkownik potrzebuje oprogramowania telefonicznego SIP ALBO sprzętowego telefonu VoIP. Połączenia można nawiązywać wszędzie i z każdym: zarówno z numerami VoIP, jak i numerami telefonii PSTN.

Firmy, które wybierają systemy VoIP zamiast tradycyjnych kablowych systemów telefonicznych, czerpią wiele korzyści, takich jak między innymi zmniejszone miesięczne koszty połączeń czy zwiększona mobilność i produktywność.

Rozwiązania VoIP skierowane do firm obejmują także funkcje ujednoliconej komunikacji, takie jak konferencje internetowe, podgląd dostępności, przesyłanie faksów i wiadomości poczty głosowej na e-mail, czat i inne, a także klienty na telefony komórkowe, dzięki którym pracownicy mogą wszędzie korzystać ze swojego biurowego numeru wewnętrznego. Oprogramowanie klienckie na smartfony także używa protokołu VoIP do nawiązywania i odbierania połączeń z telefonu komórkowego użytkownika, tak jakby używał swojego biurowego numeru wewnętrznego.

Voice over IP (VoIP) może ułatwiać wykonywanie zadań i oferuje usługi, które mogą być trudne do wdrożenia lub kosztowne w przypadku stosowania tradycyjnej sieci telefonicznej PSTN:

Voice over IP
  • Za pośrednictwem tej samej szerokopasmowej linii telefonicznej można przekazywać więcej niż jedną rozmowę. W ten sposób Voice over IP może stanowić ułatwienie dla firm, które potrzebują nowych linii telefonicznych.

  • Usługi, za które firmy telekomunikacyjne zwykle pobierają dodatkową opłatę, jak przekazywanie rozmów, identyfikacja numeru dzwoniącego lub automatyczne ponowne wybieranie numeru, stają się proste dzięki technologii Voice over IP.

  • Technologia Voice over IP gwarantuje jednolitą komunikację, gdyż pozwala na integrację z innymi usługami dostępnymi za pośrednictwem Internetu, jak rozmowy wideo-telefoniczne, przesyłanie wiadomości itp.

Właśnie dzięki powyższym i wielu innym zaletom technologii Voice over IP firmy decydują się na wdrożenie Systemów telefonicznych VoIP w zawrotnym tempie.

Więcej informacji