Przejście z linii PSTN na porty SIP: czym są porty SIP?

Stare dobre linie PSTN odchodzą do lamusa. Czy to będzie wersja analogowa, ISDN BRI, E1 lub linie t1, telefonia stopniowo zamienia technologię PSTN na nowoczesne i bardziej elastyczne porty SIP.

Duże firmy telekomunikacyjne coraz szybciej wycofują stare funkcje PSTN i namawiają klientów, aby zaczęli korzystać z telefonii IP. Dlatego aktualizacja systemu telefonicznego z użyciem portów SIP będzie nieunikniona w niedalekiej przyszłości.

Firma Verizon przestała oferować klientom podstawowe usługi ISDN. W Wielkiej Brytanii liczba linii ISDN spadła. Do 2017 roku największe firmy telekomunikacyjne, np. KPN, France Télécom, Deutsche Telekom, Telecom Italia i BT, przestaną oferować linie ISDN.

W rezultacie zasięg wykorzystania portów Session Initiation Protocol (SIP) wzrósł o 50% w 2013 roku w stosunku do roku poprzedniego, głównie dzięki rynkowi w Ameryce Północnej. Przejście na port SIP jest dla każdej firmy niezwykle korzystne. Ten mini przewodnik wyjaśnia, czym są porty SIP, jakie są ich zalety i jak można zacząć z nich korzystać.

porty SIP

Czym są porty SIP?

Zasadniczo porty SIP to porty linii telefonicznej dostarczane przez IP za pomocą protokołu SIP. Korzystając z tego standardowego protokołu, dostawcy usług telekomunikacyjnych (VoIP) podłączają jeden lub więcej kanałów do centrali PBX klienta. Numery telefonów i usługi DID są połączone z portem SIP. W wielu przypadkach numery mogą zostać podpięte do SIP.

Zalety portu SIP

Pożegnanie z liniami PSTN przyniesie firmom wiele korzyści. Porty SIP zapewniają:

  • Niższe miesięczne opłaty za linie i usługi DID – miesięczna opłata za linie zainstalowane w biurze znacznie spada dzięki portom SIP. Usługi DID również kosztują mniej

  • Niższe opłaty za połączenia – na rynku działa wielu dostawców SIP i w wyniku konkurencji koszty połączeń są dużo niższe. Niektóre porty SIP są oferowane z połączeniami bez limitu

  • Lepsza obsługa klienta – zapewnij klientom znacznie lepszą obsługę poprzez dodanie większej liczby numerów lokalnych i międzynarodowych. Poprzez dodanie numerów do portu SIP z zakończeniem w centrali IP PBX zaoferujesz klientom większy wybór numerów przy znacznie niższych kosztach. Zmniejsz bariery kontaktu i zwiększ sprzedaż

  • Przenoś biuro bez zmiany numeru telefonu. Porty SIP nie są powiązane z lokalizacją, więc łatwo można przenieść biuro bez zmiany numeru stacjonarnego i konieczności informowania klientów. Nie ma potrzeby dodatkowo płacić firmie telekomunikacyjnej za przekierowanie połączeń.

  • Lepsza ciągłość działania – np. gdy biuro zostaje tymczasowo przeniesione wskutek sytuacji awaryjnej, porty SIP ułatwiają i przyspieszają ten proces

  • Zapomnij o bramkach VoIP – porty SIP sprawiają, że nie ma już potrzeby zakupu i zarządzania bramkami VoIP. Wszystkie połączenia telefoniczne są realizowane za pośrednictwem IP. Brak dodatkowej konwersji oznacza również często lepszą jakość

  • Nowoczesna centrala IP PBX – nowoczesne rozwiązania IP PBX / zintegrowanej komunikacji zapewnią klientom wyższą wydajność, mobilność i sprzedaż. Połączenie centrali IP PBX z portami SIP jest znacznie prostsze niż za pośrednictwem PSTN.

  • Elastyczność – łatwo można dodawać kanały do portu SIP, aby odpowiedzieć na zwiększoną liczbę połączeń. Wystarczy zatelefonować, aby dodać nowe kanały, i często jest to realizowane natychmiast. O ile to łatwiejsze od uciążliwej instalacji dodatkowych linii telefonicznych i koniecznej w takim przypadku aktualizacji starej centrali PBX!

  • Właściwa liczba kanałów – dzięki portom SIP można łatwo wybrać właściwą liczbę potrzebnych kanałów, a w przypadku ISDN/T1 często trzeba decydować między 15 lub 30 liniami. Zazwyczaj kończy się to kosztownym nadmiarem wydajności.

Wybór właściwego dostawcy portów SIP

Kolejnym krokiem jest wybór dostawcy, który zapewni potrzebne porty SIP. Kilka czynników odgrywa istotną rolę przy podejmowaniu tej decyzji:

  • Bezpieczeństwo – ponieważ porty SIP działają w środowisku internetowym, ważne jest, aby miały dobrze zabezpieczoną sieć i wdrożony system przeciwdziałania oszustwom. Taki system musi monitorować system i zapewniać ochronę przed oszustwami telefonicznymi.

  • Własna sieć – czy dostawca portów SIP dysponuje własną siecią, czy może jest to usługa oferowana pod inną marką? Jest całkiem sporo dostawców, którzy sprzedają porty SIP pochodzące od innych. Wybierz dostawcę, który ma kontrolę nad swoją usługą i siecią.

  • Konkurencyjne koszty – koszty usług bardzo się różnią. Niektórzy dostawcy narzucają zbyt duże ceny za porty SIP. Poszukuj konkurencyjnych stawek, ale upewnij się, że usługa SIP spełnia odpowiednie wymagania jakościowe dla biznesu. Na przykład w kawiarenkach internetowych jakość usług telekomunikacyjnych będzie niższa. Skrupulatnie przelicz koszty, ale przygotuj się na wyższą cenę za usługi klasy biznesowej.

  • Podpięcie numeru do portu – czy dostawca jest w stanie podpiąć numery telefonu do portu? Upewnij się, że Twój dostawca jest w stanie podpiąć wszystkie istniejące numery do portu – nie każdy oferuje taką możliwość dla wszystkich regionów.

Aktualizacja połączenia internetowego

Po wyborze dostawcy portu SIP należy pomyśleć o zapewnieniu dedykowanego łącza internetowego dla portu SIP. Większość zapór sieciowych obsługuje liczne połączenia WAN, a biorąc pod uwagę niski koszt łącza internetowego w większości lokalizacji, osobne łącze VoIP będzie najlepszym sposobem na zapewnienie jakości połączeń VoIP. Niektórzy dostawcy SIP w jednym pakiecie oferują również dedykowane łącze internetowe.

W ten sposób połączenia głosowe zostają oddzielone od standardowego ruchu sieciowego. Dużo zależy od kosztów i aktualnej infrastruktury sieci. Sprawdź, czy firewall jest aktualny i będzie w stanie prawidłowo obsłużyć ruch VoIP.

Aktualizacja centrali pbx do IP PBX

Istnieje prawdopodobieństwo, że stare dobre linie PSTN są podłączone do równie starej centrali PBX. To urządzenie jest mało elastyczne, trudne w obsłudze i często dość kosztowne. Z technicznego punktu widzenia możliwy jest zakup bramki, która umożliwi komunikację między tradycyjną centralą PBX a portami SIP. Jednak o wiele lepiej będzie zainwestować w nowoczesną centralę IP PBX i wykorzystać elastyczność oraz nowoczesne funkcje oferowane przez telefonię IP. Powodów dla tej decyzji jest mnóstwo: redukcja kosztów, zwiększenie produktywności i poprawa wyników sprzedaży. Więcej na ten temat można znaleźć poniżej. W dalszej kolejności należy wybrać określony typ centrali IP PBX. Dostępne są następujące wersje: hostowana, sprzętowa lub oparta na oprogramowaniu.

Więcej informacji